5 grunde til at overveje samtaleterapi

Samtaleterapi er værd at overveje, hvis du gerne vil tale ud om livet, dets udfordringer, og alle dine tanker omkring det. Der findes flere grene af samtaleterapi, hvor én af dem er Id-psykoterapi. Hvis du er lidt små-interesseret i at begynde til terapi, så får du her nogle grunde til at overveje det endnu nærmere og potentielt give dig i kast med det.

1. Du kan tale ud om livets problemer

Samtaleterapi giver dig mulighed for at tale ud om dine problemer. Det er i sig selv en fordel, da vi alle går rundt med lidt blandede tanker engang imellem, og da det kan være rart at få talt ud om tingene.

Det er præcis, hvad samtaleterapi – også kendt som psykoterapi – giver dig muligheden for. Du kan tale om livet med en ekspert, som ikke dømmer, men som ser på sagen med friske øjne og kan indbringe et nyt perspektiv.

2. Få feedback på dine tanker og følelser

En terapeut giver desuden god feedback. Du får en chance for at bearbejde dine følelser på en effektiv måde. Samtaleterapi er til for at øge din bevidsthed om tilværelsen, og du får gode råd med på vejen, når du gerne vil have styr på kriser, sorg eller noget andet, som du måske har problemer med.

3. Samtaleterapi kan tilrettelægges efter behov

Samtaleterapi tilrettelægges altid efter individet. To sessioner er aldrig ens, og der bliver talt om præcis din situation.

Psykoterapeuten vil rådgive dig personligt, og ingen andre. Du er altså helt i fokus. Samtaleemnet kan sagtens variere, men der vil ofte være en rød tråd, så de vigtigste ting kan bearbejdes før alt andet. Nogle har brug for hyppige sessioner, for eksempel ved at møde terapeuten ugentligt – for andre er det tilstrækkeligt med ét månedligt møde. Det varierer fra person til person, og det er ganske rart at det kan tilpasses.

4. Id-psykoterapi har allerede hjulpet for mange

Ved at søge efter en god Id-terapeut København kan du komme i gang med Id-psykoterapi, der er en særdeles effektiv form for samtaleterapi, hvor der er et klart fokus på at inddrage både psykiske, sociale og biologiske faktorer – altså alle de ting, der potentielt kan påvirke dig i livet.

Terapien har vist sig at være effektiv for personer der befinder sig i en livskrise, så hvis du har det på samme måde, kan det være værd at prøve. Det er en terapeutisk retning, der i mange tilfælde har vist sig at virke, og denne positive baggrund kan gøre det nemmere at søge chancen og komme i gang. Terapeuter er normalt veluddannede, når de tilbyder denne form for samtaleterapi.

5. Det er nemt at komme i gang

Ja, hvordan kommer man egentlig i gang med samtaleterapi? Det er faktisk ret simpelt, og det er ikke noget, du behøver at bekymre dig alt for meget om. Første skridt er at finde en god terapeut i nærheden af dig. Kontakt terapeuten og book et møde – derefter handler det bare om at møde op. En session varer normalt en time, og du betaler typisk også en timepris til psykoterapeuten.

Allerede ved den første session kan du forvente at få en god oplevelse – det handler om at få skabt lidt tryghed og om at få en god introduktion til samtaleterapi og Id-psykoterapi. Herefter kan du vælge, om det er noget du vil gå videre med i form af regelmæssige sessioner. Sjældent er et enkelt møde tilstrækkeligt: I hvert fald ikke når et større problem skal løses. Men du kan få nogle gode tips med på vejen fra start, og du kan omgående få talt ud om de ting, der fylder meget i sindet. Det er ikke nødvendigt at vide på forhånd, hvor ofte du vil se terapeuten – det kan fastsættes senere, hvis du vælger at gå videre med det. I første omgang er det vigtigst bare at komme i gang – i hvert fald hvis du føler, at samtaleterapi vil være gavnligt for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *